עורך דין סמים

עורך דין סמים

במאמר זה נעסוק בתחום הפלילי, כאשר באופן ספציפי נעסוק בתחום עבירות הסמים. נסביר את עיקרי החוק המסדיר את עבירות הסמים בישראל, הנקרא פקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], תשל"ג-1973. נסביר מהי הענישה הרלוונטית ומהם עקרונות היסוד. בהתאם, גם נרכז מספר שאלות רלוונטיות בתחום, ונשיב עליהן.

נעיר כי מטרת המאמר היא להציג לכם הקוראים ידע כללי, אך המאמר אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי. בעת הצורך, נמליץ לפנות לעורך דין סמים בעל ידע וניסיון בתחום המשפט הפלילי.

פקודת הסמים המסוכנים:

כאמור, את עבירות הסמים המוכרות, נוכל למצוא בפקודת הסמים המסוכנים. העיקרון הבסיסי בפקודת הסמים המסוכנים, הוא שכל סם שמוזכר בתוספת לפקודת הסמים כסם אסור, הוא אסור, אלא אם ניתן היתר מיוחד. למשל, סם מסוג קוקאין הינו אסור למסחר ושימוש עצמי, מאחר שהוא מוזכר בפקודת הסמים המסוכנים כסם אסור. אופטלגין, תרופה שמוכרת לנו, אינו מוזכר בפקודת הסמים, לכן הוא מותר לשימוש.

מה העונש על ייצור והכנה של סמים?

ייצור והכנה של סמים מסוכנים, לרבות הפקה שלהם, הם עבירה פלילית חמורה מאוד לפי פקודת הסמים, שכן העונש בגין מעשה כזה, שמשול לסחר בסמים, הוא 20 שנות מאסר, וגם קנס כבד מאוד לצדו.

מה הדין לגבי החזקה של סמים?

החזקה של סם, נגזרת בהתאם לכמות שנתפסה. כעיקרון, החזקה של סמים, היא עבירה מאוד חמורה, אשר העונש בגינה עומד על 20 שנות מאסר. עם זאת, החזקה של כמות קטנה לשימוש עצמי, היא עבירה פחות חמורה, שעונשה 3 שנות מאסר.

איך יודעים אם הכמות שברשותי היא לשימוש עצמי או לא?

התשובה פשוטה. בתוספת לפקודת הסמים המסוכנים, יש רשימה של כמויות של סמים. תפיסה של כמות מעבר לכמויות הנקובות בתוספת לפקודה, תיחשב בתור "מעבר להחזקה עצמית". לדוגמא, קוקאין – אם אדם נתפס עם כמות שגדולה מ–0.3 גרם, הרי שלפי הפקודה מדובר בכמות שגדולה מהכמות להחזקה עצמית. כך למשל אופיום: אם אדם נתפס עם כמות שגדולה משני גרם, הרי שאז הוא ייחשב בתור מי שנתפס עם כמות הגדולה מהכמות לשימוש עצמי.

מה העונש על הדחה של קטין לשימוש בסמים?

מעבר לפגם המוסרי הגדול בהדחה של קטין לשימוש בסמים, מדובר בעבירה מאוד חמורה לפי סעיף 21 לפקודת הסמים. מי שנותן סמים לקטין, או מאפשר לקטין להשתמש בסמים, או משדל קטין להשתמש בסמים, עובר עבירה שעונשה 25 שנות מאסר. אגב, בהרשעה בעבירה של שידול קטין וכיו"ב, חלה חובת מאסר בפועל, בהתאם לסעיף 25 לפקודת הסמים המסוכנים.

אם תפסו אותי עם כמות גדולה יותר מהמותר להחזקה עצמית – אני עדיין יכול להוכיח שהחזקתי בסם לשימוש עצמי?

כעיקרון, אם תפסו חשוד עם כמות שעולה על הכמות המוגדרת ככמות לשימוש עצמי, הרי שמוטל על החשוד הנטל לסתור את הטענה שהוא החזיק בסמים שלא לצרכי שימוש עצמי. כלומר, הנטל עובר לחשוד להראות שהוא החזיק בסם לשימוש עצמי. זהו דבר אפשרי, אך לא תמיד פשוט להוכחה, ובוודאי לא סוף פסוק. חשוב מאוד להיעזר בעורך דין פלילי בעת הצורך.

תפסו אותי עם סמים – מה לעשות?

יש לפנות לעורך דין סמים בעל ידע וניסיון בתחום הפלילי – כבר בשלב המעצר, לפני החקירה. רצוי מאוד לקבל עצה משפטית, ולהימנע בכלל מלמסור גרסה כלשהי, עד קבלת ייעוץ משפטי מוסמך. לעיתים ייעוץ משפטי הוא ההבדל בין מאסר והרשעה פלילית, לבין שחרור מהיר לאחר חקירה.

תפסו אותי עם קנאביס – מה העונש?

כיום, בכל מה שקשור לקנאביס, ישנה החרגה על הרשעות פליליות. פקודת הסמים קובעת כי אדם שנתפס בפעם הראשונה, יקבל עונש מנהלי בצורת קנס. כך גם בפעם השנייה, כאשר בפעם השלישית יוגש כתב אישום. הקנסות הם 1,000 שקל ו-2,000 שקל בהתאמה.

מותר להחזיק כלים להכנת סם או צריכתו?

התשובה שלילית. לא רק שאסור להחזיק, אסור למכור, והעונש על החזקה או מכירה, הוא חמור: 20 שנות מאסר. אם מדובר באדם שנתפס עם כלים לצורך שימוש עצמי, העונש 3 שנות מאסר. זהו הדין לפי סעיף 10 לפקודת הסמים המסוכנים. מכירה של כלים כאלו (כמו למשל – "באנג"), היא עבירה של 5 שנות מאסר.

לסיכום:

במאמר זה ניתחנו את פקודת הסמים המסוכנים, הסברנו בקצרה מה הפקודה קובעת, וכן פירטנו את העקרונות בפקודה הזו. נסיים את המאמר בהמלצה חמה: תמיד להיעזר בעורך דין פלילי בעל ידע וניסיון.

השאר תגובה

דילוג לתוכן