התמודדות עם אלימות במשפחה – שאלות ותשובות

התמודדות עם אלימות במשפחה

אלימות במשפחה היא סוגיה שנוגעת לשני תחומי משפט, הן לתחום הפלילי והן לתחום דיני המשפחה. מצד אחד, הדרכים להתמודד עם אלימות במשפחה, הן דרכים שנוגעות לפעולות הנעשות כדרך קבע על ידי עורך דין משפחה. מצד שני, דרכים אחרות להתמודד עם אלימות במשפחה, נוגעות לפעולות הנעשות על ידי עורך דין פלילי. במאמר שלהלן נשיב לשאלות נפוצות, הנוגעות להתמודדות עם אלימות במשפחה ובכלל זה אלימות במשפחה על סוגיה וכל זאת – לידיעתכן/ם ונוחיותכן/ם הגולשים והגולשות:

מהו צו הגנה?

כאשר אתם הולכים ברחוב ואדם מסוים עוקב אחריכם, או לחלופין, כאשר אתם סובלים מאלימות מצד שכן, אתם יכולים לפנות לבית המשפט ולעתור בבקשה לקבלת צו הרחקה. מנגד, כאשר אתם סובלים מאלימות מכל סוג מצד בן משפחה, קיים חוק ספציפי, שמקנה לכל אדם את הזכות לבקש מבית המשפט צו הרחקה, כלפי בן משפחה. לחוק זה קוראים החוק למניעת אלימות במשפחה, תשנ"א-1991 (להלן: "החוק למניעת אלימות במשפחה"). בהתאם לחוק זה, צו הרחקה מכונה בתור "צו הגנה". מי שסובל מהתעללות או אלימות או איומים או פגיעה בשגרת החיים מצד בן משפחה, רשאי לפנות לבית המשפט (לרבות בית המשפט לענייני משפחה ובית דין דתי) ולבקש צו הגנה. מעבר לכך, כדאי מאוד להיעזר בעורך דין פלילי על מנת לפעול בהתאם.

מהי אלימות כלכלית?

רוב הציבור מכיר את המונח "אלימות פיזית" וכן את המונח "אלימות מילולית או רגשית". אך קיים סוג נוסף של אלימות, שלא הוכר עד לפני מספר שנים, אשר מכונה "אלימות כלכלית". אלימות כלכלית באה לידי ביטוי בהתנהגות כפייתית של בן משפחה, בעיקר בין בני זוג, שבמסגרתה אותו בן משפחה מונע מהצד האחר, גישה לכספים שלהם הוא זכאי כדין. לדוגמא – כאשר בעל לא מאפשר לאשתו – באופן כפייתי – להחזיק בכרטיסי אשראי, שיקים ומזומן ודורש ממנה דין וחשבון על כל פעולה כספית. ברור כי התנהגות זו היא אלימות, או אם נרצה – בריונות. אלימות כלכלית מוכרת כיום כהתנהגות שמקימה עילה משפטית מכוח המשפט האזרחי. זאת, למרות שהיא עדיין אינה מוכרת בתור עבירה פלילית מובהקת.

האם אפשר לתבוע בן זוג בגין אלימות במשפחה?

התשובה חיובית. תביעות נזיקין בין בני זוג הן תביעות נפוצות מאוד. לרוב, הן מוגשות במקרים שבהם בן זוג סבל מהתעללות נפשית ורגשית, לרבות אלימות כלכלית ועל אחת כמה וכמה במקרים שבהם בן זוג סבל מאלימות פיזית. נעיר, כי אלימות בין בני זוג אומנם שכיחה יותר מצד גברים, אך לעיתים, גם גברים עשויים לסבול מאלימות זו. תביעה נזיקית היא דבר שבהחלט מומלץ לבחון וכן מומלץ לבחון את שיעור הנזק שנגרם, בין אם מדובר בנזק נפשי ובין אם מדובר נזק פיזי. מעבר לכך, במידה ואתם מעוניינים לבחון הגשת תביעה נזיקית, כדאי לפנות לעורך דין משפחה המתמחה בתחום, שכן אלו תביעות מאוד מורכבות.

האם אפשר להרחיק קטין שנוהג באלימות כלפי הוריו?

התשובה חיובית. החוק למניעת אלימות במשפחה מקנה לבית המשפט את הסמכות להרחיק אדם מביתו, אפילו אם הוא מתגורר באותו הבית. עם זאת, הואיל והחוק למניעת אלימות במשפחה נועד להתאים את צווי ההרחקה לתחום דיני המשפחה, הרי שבמקרים כאלו, ימונה גם עובד סוציאלי שיסייע לבן המשפחה וכן ידאג למציאת דיור חלופי לקטין.

הוגש נגדי כתב אישום בגין איומים כלפי בת זוג – מה לעשות?

איומים הם עבירה פלילית, בהתאם לסעיף 192 לחוק העונשין, התשל"ז – 1977. עבירת איומים היא עבירה אשר עונשה המקסימלי עשוי להגיע עד 3 שנות מאסר. איומים הם פעולה שיש בה כדי לכפות על אדם אחר לעשות דבר מה או להימנע מעשיית דבר מה וזאת באמצעות הפחדה או איום בפגיעה ברכוש, שמו הטוב של האדם, גופו ושלום משפחתו. איומים הם עבירה שלצערנו מאוד נפוצה גם בין בני משפחה. ככלל, כדאי להימנע מאיומים, שכן לעיתים מילה שנאמרת בכעס, עשויה להעמיד את הכועס בפני כתב אישום פלילי. עם זאת, במידה ולכאורה נחשדתם בביצוע עבירה או שהוגש נגדכם כתב אישום, הרי שכדאי לפנות לעורך דין פלילי בעל ניסיון.

לסיכום

אלימות במשפחה כוללת מגוון רחב של פעולות, שחלקן פליליות וחלקן לא בהכרח. המשותף לכל הפעולות הללו, הוא אי המוסריות הנלווית להן. עם זאת, אלימות במשפחה היא עניין שיש לטפל בו ולכן בכל מקרה כדאי לפנות לעורך דין משפחה או עורך דין פלילי, בהתאם לעניין ובהתאם לצורך הספציפי שלכם. נעיר בשולי הדברים, כי המאמר שלהלן הוא מאמר כללי בלבד ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי ספציפי.

השאר תגובה

דילוג לתוכן