שאלות ותשובות על אלימות במשפחה

שאלות ותשובות על אלימות במשפחה

אין ספק כי המושג "אלימות במשפחה" מעורר אי נחת אצל כל אדם סביר. עם זאת, אלימות במשפחה היא דבר שקיים בקרב ישראלים, ללא הבדלי דת, גזע ומין. כמו כן, אלימות במשפחה, בניגוד לסברה שהייתה רווחת בעבר, לא באה לידי ביטוי רק בהיבטים פיזיים, אלא בהיבטים נוספים.

לאור חשיבות הנושא, איגדנו מספר שאלות נפוצות בכל הנוגע לאלימות במשפחה, הן בפן הפלילי והן בפן המשפחתי. על אותן שאלות נשיב במאמר זה, לידיעתכן/ם ונוחיותכן/ם הגולשים והגולשות, כדלקמן:

מהי אלימות במשפחה?

אלימות במשפחה יכולה לבוא לידי ביטוי במספר אופנים. האופן הראשון הוא גם המוכר ביותר והוא בא לידי ביטוי באלימות פיזית. כלומר, אלימות פיזית שננקטת על ידי בעל כלפי אשתו, או על ידי אישה כלפי בעלה וכן על ידי הורים כלפי ילדיהם ואף להיפך. אלימות במשפחה יכולה לבוא לידי ביטוי באלימות מילולית ונפשית, כלומר – התעמרות, העלבות בלתי פוסקות, התייחסות אלימה או גסה או אכזרית כלפי ילדים, או כלפי הבעל או כלפי האישה ועוד.

אופן נוסף שבו באה לידי ביטוי אלימות במשפחה, הוא אלימות כלכלית. כלומר – אחד הצדדים לזוגיות, מונע מהצד השני גישה לכספים המשותפים של בני הזוג. למשל, הבעל אוסר על אשתו להחזיק בכספים, בכרטיסי אשראי, בשיקים ולמעשה עוקב אחר כל פעולה כספית שהאישה עושה. התנהגות זו, נכללת בהגדרה של "אלימות כלכלית".

באילו אפיקים אפשר לטפל באלימות במשפחה?

אלימות במשפחה יכולה להיות מטופלת בכמה אפיקים. האפיק הראשון הוא האפיק הפלילי. אישה או בעל או ילדים או הורים שסובלים מאלימות במשפחה, רשאים להגיש תלונה במשטרה. אלימות במשפחה יכולה לגרור כתבי אישום פליליים ואף עונש מאסר ממושך. אפיק נוסף שבו אפשר לטפל באלימות במשפחה, הוא באמצעות בקשה לבית המשפט למתן צו הגנה, או במילים אחרות – צו הרחקה. זאת, בהתאם לחוק למניעת אלימות במשפחה, התשנ"א – 1991. עוד אפיק שבו ניתן למנוע אלימות במשפחה, הוא באמצעות הגשת תביעות נזיקין במסגרת משפחתית. למשל, אישה שסובלת מאלימות פיזית או מילולית, יכולה להיפגע הן בפן הפיזי והנפשי. פגיעות אלו יכולות לגרום לנכות, אשר עשויה לזכות בכספים רבים במקרים מסוימים. לכן, במקרים של אלימות במשפחה כדאי להיוועץ עם עורך דין משפחה ופלילי, בהתאם לצורך והנסיבות.

האם אלימות כלכלית היא מעשה "פלילי"?

השאלה הזו היא מאוד מורכבת ונסביר – נכון להיום, אין במדינת ישראל חוק ספציפי שמתייחס לאלימות כלכלית, בפן הפלילי. כמובן שקיימת חקיקה פורייה בכל הנוגע לאלימות פיזית בפן הפלילי, אך חסרה חקיקה ספציפית בכל הנוגע לסיטואציות שבהן בעל או אישה נוהגים באלימות כלכלית.

אלימות כלכלית באה לידי ביטוי בנסיבות שבהן צד אחד לזוגיות מונע מהצד השני גישה לרכוש המשותף של בני הזוג, שלא כדין ולשם ביזוי או פגיעה או התרסה. לאלימות כלכלית אין חקיקה מפורשת במדינת ישראל. כך שבפן הפלילי, קשה מאוד לטפל במקרים כאלו. עם זאת, גבר או אישה שסובלים מאלימות כלכלית, יכולים לפעול באפיקים אחרים. לדוגמא – ניתן לפנות לבית המשפט בבקשה לצו הרחקה במקרים מסוימים. כמו כן, ניתן לבחון אפשרות להגיש תביעה נזיקית נגד הבעל או האישה בעת הצורך. לכן, במקרים כאלו, כדאי מאוד לפנות לעורך דין משפחה בעל ניסיון.

כיצד ניתן להימנע מתלונת סרק במשטרה על ידי הבעל/האישה?

חשוב מאוד להדגיש כי תלונות סרק במסגרת הליכים פליליים, המוגשות על ידי נשים או גברים במסגרת חיי הנישואין, הן דבר לא שכיח. מיעוט מהתלונות שמוגשות במקרים כאלו, מתבררות כתלונת סרק. עם זאת, כבר היו דברים מעולם ולכן כדאי מאוד להיזהר מתלונות כאלו.

אנו ממליצים לנהוג כדלקמן – במקרים שבהם קיים בכם חשש שבן או בת הזוג עתידים להגיש תלונת סרק – קודם כל, כדאי לאסוף ראיות, לדוגמא – מסרונים, דוא"ל ועוד. שנית, כדאי מאוד לנסות להקליט את הצד השני במקרים שבהם הוא מאיימ/ת עליכן/ם. מעבר לכך, כדאי לפנות לעורך דין פלילי, על מנת לקבל ייעוץ משפטי.

האם איומים מוגדרים בתור אלימות במשפחה?

התשובה חיובית. איומים מוגדרים בסעיף 192 בחוק העונשין, התשל"ז – 1977, בתור עבירה פלילית, שהעונש בגינה עומד על 3 שנות מאסר. איומים הם ללא ספק אלימות וכאשר בעל או אישה, או הורים וילדים נוקטים באיומים אלימים איש כלפי רעהו או רעותו, הרי שזו עבירה פלילית וכל שכן – זו אלימות במשפחה.

לסיכום

אלימות במשפחה היא נושא רחב מאוד, שחובק מספר אלמנטים אזרחיים, פליליים וכמובן משפחתיים. לכן. בעת הצורך כדאי מאוד לפנות לעורך דין מיומן בנושא.

השאר תגובה

דילוג לתוכן