מחיקת רישום פלילי

מחיקת רישום פלילי

רישום פלילי מתייחס להרשעות ולעונשים שהוטלו על אדם במסגרת הליך פלילי. ככלל, מידע הנוגע לרישום פלילי הוא מידע שלא פעם עשוי להזיק לאדם, בין אם לשם קבלה למקום עבודה ובין אם לשם קבלת רישיון לעסוק בתחום מסוים. לכן, כדי להימנע מהטלת קלון על אזרחים לכל ימי חייהם, קובע הדין מספר חריגים לגבי הרישום הפלילי, מחיקתו והתיישנותו.

סוגיית הרישום הפלילי מטרידה אנשים רבים. לכן, כדי לסייע לכם, הגולשים, ריכזנו מספר שאלות נפוצות הנוגעות לרישום פלילי ולמחיקת רישום פלילי, כדלקמן:

מה כולל הרישום הפלילי?

חוק המרשם הפלילי ותקנת השבים, תשמ"א-1981 (להלן: "חוק המרשם הפלילי"), הוא החוק המסדיר את דיני הרישום הפלילי במדינת ישראל. חוק זה קובע, איזה מידע יופיע במרשם הפלילי, למי ניתן למסור מידע לגבי הרישום הפלילי וכן מתי רישום פלילי מתיישן ונמחק. חוק המרשם הפלילי קובע, כי הגוף האמון על ניהול המרשם הפלילי, הוא משטרת ישראל. בנוסף, חוק המרשם הפלילי קובע, כי במסגרת הרישום הפלילי יופיע המידע שלהלן: הרשעות ועונשים שהוטלו ע"י בית המשפט במסגרת הליכים פלילים ובלבד שמדובר בעבירות מסוג עוון או פשע (עבירת עוון היא עבירה שהעונש בגינה גבוה מ-3 חודשי מאסר. עבירה מסוג פשע היא עבירה שהעונש בגינה גבוה מ-3 שנות מאסר). כמו כן, במסגרת המרשם הפלילי, יופיע מידע לגבי צווים שניתנו ע"י בית המשפט, לרבות צווים הנוגעים לכשירותו או אי כשירותו של אדם לעמוד לדין פלילי וכן החלטות הנוגעות לקטינים, שניתנו ע"י בית המשפט לנוער (לדוגמא: דרכי טיפול שהוטלו על קטין ללא הרשעה וכו').

מהן ההשלכות של רישום פלילי?

רישום פלילי טומן בחובו השלכות קשות מאוד על אנשים, במיוחד אם מדובר באדם שמעולם לא הורשע בפלילים. חשוב להדגיש שכאשר אנו נוקטים במונח "רישום פלילי", אנו מתייחסים לרישום בדבר הרשעות פליליות, כפי שתיארנו לעיל. באשר להשלכות הרישום הפלילי, הרי שאדם אשר הורשע בפלילים, עשוי להיות מנוע מלעסוק במקצועות רבים, כמו עריכת דין, רפואה, אדריכלות, פסיכולוגיה וכו'. כמו כן, אדם אשר הורשע בפלילים, עלול להיות מנוע מלהתגייס לשורות המשטרה או כיבוי אש ולכהן בתפקידים מטעם שירות המדינה. אדם שהורשע בפלילים, עלול גם להיות מנוע מלהשתתף במכרזים מסוימים. כך שהמסקנה הברורה היא, שרישום פלילי עשוי לפגוע משמעותית באנשים. כאשר מדובר באנשים ללא עבר פלילי קודם, רישום פלילי יכול אף לפגוע יותר מענישה מקלה.

מי רשאי לעיין במרשם הפלילי?

חוק המרשם הפלילי קובע, כי המרשם יהיה חסוי לכל אדם, למעט אנשים הקבועים בחוק. עם זאת, ישנם מספר גופים שיש להם גישה למרשם הפלילי, כמו אגף המודיעין בצה"ל, משטרת ישראל, שירות הביטחון הכללי והמשטרה הצבאית. סעיף 4 לחוק המרשם הפלילי קובע, כי הגופים המוזכרים רשאים להעביר מידע ביניהם באשר לרישום פלילי. נראה כי הסיבה לכך הגיונית, שכן הגופים הללו הם גופים ביטחוניים.

מתי רישום פלילי מתיישן?

כמו שעבירה פלילית מתיישנת, כך גם רישום פלילי מתיישן, בבחינת "עבר זמנו בטל קורבנו". חוק המרשם הפלילי קובע מספר תקופות להתיישנות של עבירה: במידה והעונש שהוטל בהליך הפלילי לא עלה על שנת מאסר, אזי העבירה תתיישן בתוך תקופת המאסר בתוספת 7 שנים. אם העונש שהוטל לא עולה על 5 שנים, אזי העבירה תתיישן בתוך תקופת המאסר שהוטלה בתוספת 10 שנים. אם עונש המאסר שהוטל גבוה מ-5 שנים, אזי העבירה תתיישן לאחר תקופת המאסר, בתוספת כפל התקופה. אם לא הוטל עונש מאסר, אזי העבירה תתיישן בתוך 7 שנים.

נציין, כי להתיישנות של עבירה יש השלכות. עבירה שהתיישנה אומנם מופיעה במרשם הפלילי, אך סעיף 17 לחוק המרשם הפלילי קובע, כי מידע לגבי עבירה שהתיישנה, אינו אמור להיות בגדר שיקול במסגרת החלטה שמקבל אדם אחר, לגבי הנאשם שהעבירה בעניינו התיישנה.

מתי רישום פלילי נמחק?

מחיקת רישום פלילי היא בבחינת "סוף פסוק". סעיף 16 לחוק המרשם הפלילי קובע, כי 10 שנים לאחר שעבירה התיישנה, היא תימחק מהמרשם הפלילי. חוק המרשם קובע, כי עבירה שנמחקה מהמרשם, כמוה "כאילו לא הייתה". בנוסף, בהליך פלילי אין להגיש מרשם פלילי לבית המשפט, בגין עבירה שנמחקה.

איך אפשר למחוק רישום פלילי?

כדי למחוק רישום פלילי, ניתן לפעול בשני מישורים: האפשרות הראשונה היא: לפנות לנשיא המדינה בבקשת חנינה. לנשיא המדינה יש סמכות לא רק לחנון בגין עבירות, אלא גם לקצר את תקופת ההתיישנות ואת התקופה הנקובה לגבי מחיקת העבירה הפלילית. לחילופין, אפשר לפנות למשטרה, במידה וחלפו 10 שנים מיום המקרה או 7 שנים במידה ומדובר בקטין, בבקשה לביטול הרישום הפלילי. עם זאת, ההחלטה לגבי הבקשה נתונה לשיקול דעתו של קצין משטרה, השוקל את הצורך ברישום, את מספר העבירות הפליליות הקיימות במרשם ועוד. בקשה זו נקראת "בקשה לביטול רישום פלילי".

האם כדאי להיעזר בעורך דין?

התשובה חיובית. התנהלות מול המשטרה או נשיא המדינה, בהתאם לחוק המרשם הפלילי, מצריכה ידע משפטי והבנה רבה בתחום. לכן, חשוב ומומלץ להיוועץ בעורך דין פלילי.

השאר תגובה

דילוג לתוכן